Mindfulness betekent simpelweg: bewust zijn van de huidige ervaring. Mindfulness gaat over aandacht. Waar je aandacht is, daar ben je. Het is het tegenovergestelde van  leven op de automatische piloot. We draaien allemaal vaak op routine, je bent met het één bezig,  terwijl de denkgeest bezig is met verleden en toekomst. Hier zit veel van de stress die we ervaren.
Je bent eigenlijk op de plaats waar je aandacht is. Als je thuis bent en je aandacht is nog bij het werk, dan ben je eigenlijk nog op je werk. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger.
Mindfulness verenigt oosters inzicht met westerse psychologische methoden en is inmiddels een vertrouwde benadering in Nederland, gebaseerd op resultaten van wetenschappelijk onderzoek.

Mindfulness betekent simpelweg: bewust zijn van de huidige ervaring.

Waarom Mindfulness
zon-blad-druppels1Door regelmatig stilte en aandacht in je dag te brengen, als tegenhanger van de vele prikkels die je geest gedurende een dag te verwerken krijgt, laad je weer op, voel je je energieker en fitter.
Je staat eerder stil bij wat je doet en bij wat er om je heen gebeurt. Ook kleine dingen kunnen de
moeite waard blijken als je er maar voor open staat. Al jong leren we moeilijke en vervelende zaken te ontwijken of van ons af te duwen. Fijne en prettige dingen willen we juist graag vasthouden en niet meer loslaten. Deze reactiepatronen hebben zich stevig gevestigd in ons leven. Zo stevig dat we haast vanzelfsprekend vanuit deze patronen reageren op situaties.
In de mindfulness training leer je van een afstand naar je gedachten en gevoelens te kijken. Gewoon zien wat er zich voordoet in een moment, open en zonder te oordelen. In plaats van je automatisch te verzetten tegen vervelende gevoelens, probeer je er op een accepterende niet-oordelende manier bij stil te staan. Je staat je toe te voelen wat je op dat moment voelt. Dingen laten zijn zoals ze zijn, maakt loslaten een stuk gemakkelijker.
In de training krijg je ruimte om contact te maken met je lichaam en de sensaties die je voelt in je lichaam. Hierdoor ga je eerder de signalen van je lichaam oppikken en beter je eigen grenzen bewaken.
Door stil te staan, niet te oordelen en bewust te zijn leer je je eigen binnenwereld goed kennen. Dit helpt bij het maken van keuzes en het ontwikkelen van focus.
Door bewust  je aandacht te richten, leer je afstand te nemen van de gedachten in je hoofd. Je ontspant gemakkelijker, het piekeren neemt af, je geest  wordt rustiger.

Mindfulness betekent simpelweg: bewust zijn van de huidige ervaring. Mindfulness gaat over aandacht. Waar je aandacht is, daar ben je.

Door regelmatig stilte en aandacht in je dag te brengen, als tegenhanger van de vele prikkels die je geest gedurende een dag te verwerken krijgt, laad je weer op, voel je je energieker en fitter.

Maud Dijkema – Ackermans

Prins Hendriklaan 27
3433 EH Nieuwegein

telefoon: 06-24264269

mail: maud@mindfulnessnieuwegein.nl
www: https://www.mindfulnessnieuwegein.nl

 

Jon Kabat- Zinn

Wat is Mindfulness? Interview met de arts Jon Kabat- Zinn, de grondlegger van Mindfulness.